fredag den 27. maj 2011

Alle veje fører til Rom

Rom har længe stået højt på listen over byer jeg bare MÅTTE besøge. Vel hjemme igen efter 5 skønne dage i sol og den evige stad er jeg sikker på det er en by jeg må besøge igen en dag.
Det er lidt fascinerende at befinde sig i det 21. århundrede og samtidig fornemme hvordan de gamle romere har gået rundt. Mærke historiens vingesus.

Det er vist ingen hemmelighed, at Rom har utallige kirker. En af dem, der betog mig mest (af dem vi så) var Basilikaen San Clemente. Ét er, at kirken i sig selv er flot med mange smukke mosaikker. Noget andet er, at den er bygget ovenpå resterne af en endnu tidligere kirke. Ikke nok med det, kommer man langt nok ned i det fugtige mørke kan man se resterne af et mitra-tempel. Virkelig fantastisk at opleve så meget historie på eet sted, som giver stof til eftertanke om kristendommen og vores liv. http://www.basilicasanclemente.com/
Så er det (næsten) ligemeget at jeg ikke fik lov til at komme ind i Peterskirken fordi min nederdel ikke dækkede knæene. Sipper.
En anden oplevelse, lidt i samme boldgade og dog så forskellig fordi katoliscisme jo er mest dominerende i Italien, var et besøg på den protestantiske kirkegård. En fredfyldt oase i storbyen med en masse flotte gravstene. Måske lidt absurd at besøge en kirkegård, men det er virkelig et åndehul og giver plads til reflektion af stort og småt.

Skridttælleren har været på arbejde, 104067 skridt er det blevet til på gader og stræder. Heldigvis har der været plads til at stoppe op undervejs på små og store piazzaer, sidder på en trappesten og betragte menneskermylderet, spise en gellato, drikke en cappucino og kigge på kortet inden turen gik videre.
Kortet over Rom foldet ud og pakket sammen en del gange, sanseapparatet er stimuleret, der er ikke tænkt en eneste tanke om arbejde og hverdag, armene har fået en smule farve - præcis som en ferie skal være!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar