mandag den 27. december 2010

Forskud

Sin forskudsopgørelse skal man have styr på. Sorger skal man derimod ikke tage på forskud. Nytårsforsætter må man gerne lave en forskudsopgørelse over. Nu er nytårsforsætter jo egentlig noget lidt spøjst noget. Jeg mener, hvorfor er det lige 1. januar (hvor man i øvrigt ofte har tømmermænd og den sygeste trang til junkfood), at man skal revolutionere hele sit liv og blive et nyt og bedre menneske? Selvfølgelig hænger det lidt sammen med et nyt og uberørt kalenderår hvor blanke dage indbyder til at blive fyldt ud og hvor året der gik let og elegant kan lukkes i og glemmes. Men alligevel....
Dertil kommer, at man jo som regel har større succes ved at ændre sine uhensigtsmæssige vaner stille og roligt med små skridt.

Nå humlen i alt det her er selvfølgelig, at jeg trods en lidt skeptisk tilgang til konceptet har ting jeg gerne vil ændre på. En klassiker intet mindre. Den med at leve lidt sundere og få mere motion (tilbage) i hverdagen. Eftersom der i julen, traditionen tro, ikke har manglet hverken vådt, tørt eller sødt tænkte jeg, at jeg ligeså godt kunne starte i dag, hvor også hverdagen startede igen. Bedre nu, end senere. Desuden trænger jeg til en masse grønt efter kalkun, sovs og kartofler mm - men godt smager det jo.
En af julegaverne var et mandolinjern, så jeg skal eksperimentere med at snitte, rive og skære i lynende fart de kommende dage. Heldigt, at der røg både gulerødder, hvidkål og andet grønt i kurven i Netto. jeg har også været så heldig at få en masse lækker te, der dels skal med i termokruset på togturene og når trangen til sødt melder sig. Der er både chai-te, rosente, grøn te, jasmin te, æblete og andet godt. Jeg tror på det her, bare vent og se.
I en stille vagt gjorde jeg desuden noget så epokegørende som at melde mig på et par hold i Fitnessworld. Guderne skal ellers vide, at både lår og balance bliver trænet effektivt med al den sne der ligger udenfor. Men det korte af det lange er, at man (jeg) jo skal starte et sted. Og på en eller anden underlig måde glæder jeg mig faktisk til at komme igang, både med det ene og det andet.
Ergo, jeg tager nytårsforsætterne eller hvad man nu skal kalde dem lidt på forskud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar