mandag den 16. januar 2012

Ugens opskrift Uge 2

Jeg har ikke haft så meget tid til at lave mad i løbet af ugen og har været godt tilfreds med fryserens indhold af frosne madretter. Der kan være ufattelig mange fryserposer med mad på bare to fryserhylder - det handler bare om at stable rigtigt (her vil folk der kender mig vide, at det mere er tilfældighedsprincippet end tomme mælkekartoner brugt som emballage der hyldes, men altså..). Det kan dog give visse spøjse oplevelser når man til frokost varmer noget man troede var kødsovs men viste sig at være kødboller i tomatsovs. Ja ja, same same :D Men okay, måske skulle man overveje at skrive lidt på poserne, selvom jeg tvivler på, der går SÅ meget husmor i mig.

Nok om det- det er tid til ugens opskrift, uge 2, en anelse forsinket.
Et granskende blik i mit køleskab spottede en courgette. Egentlig er det jo mest en sommergrøntsag og jeg ved ikke helt hvorfor jeg købte den, for SÅ interessant synes jeg ikke den grøntsag er. Den er jo i virkeligheden lidt kønsløs, men køn er den grønne farve jo. Nå  - et eller andet sted kan jeg huske at jeg havde set en opskrift på courgettedeller. Det lyder som noget der er et hit til madpakken også, og man skal aldrig forsømme at bringe lidt sommer ind i januar!

Som sagt så gjort. I "365 hverdagsretter" af Trine Hahnemann fandt jeg opskriftenJeg supplerede courgetten med endnu en, æg, mel, haloumiost, citron - saft og skal, timian, og salt og peber. Snart hyggede en stor portion deller sig på panden.
"Farsen" var meget lind og det var snarere klatkager end "frikadeller", men gode blev de. Den revne citronskal og friske timian smagte delikat igennem og bragte en snert af sommer til Nørrebro. Jeg kunne sagtens finde på at lave dellerne en anden gang, men ville nok tilpasse mængden af æg så dejen ikke blev helt så flydende.
Jeg benyttede lejligheden til at udsætte min lillesøster for eksperimentet og serverede "dellerne" sammen med en grøn salat, bagte kartofler + jordskokker og en lækker salat af kikærter og krydderurter (og hov, der kom ugens opskrift, uge 3 på banen) og en klat ajvar så vi fik fyldt maverne.
Velbekomme
Efter sidste indlæg tænkte jeg, at jeg måske skulle give en lille anmeldelse af kogebogen. Denne her har jeg vist kun lavet en enkelt anden opskrift fra, men når jeg bladrer i den er det altsammen opskrifter på god hverdagsmad, der er nemt at gå til. Som titlen antyder er der en opskrift pr. dag hvilket jo ikke burde gøre det svært at leve varieret.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar