onsdag den 18. januar 2012

Ugens opskrift UGE 3

Denne uges opskrift blev et supplement til sidste uges lidt forsinkede opskrift. Jeg fik lyst til at lave noget med kikærter der jo er en fremragende kilde til protein og fibre  - en salat måtte være sagen. Jeg fandt en opskrift i "Spis igennem" en kogebog af Claus Meyer og Arne Astrup fra tiden før Meyer blev sådan rigtig populær- nu er han jo at finde alle steder.
På en af hylderne med kolonialvarer gravede jeg nogle tørrede kikærter frem og lod dem udbløde natten over inden de blev kogt en lille times tid til de var møre, men stadig med bid. Hold op hvor går det også godt med at bruge, hvad der er i skabe og på hylder... Min grønthandler på hjørnet forsynede mig med både persille, koriander og mynte så der kunne komme masser af smag til kikærterne hvilket jeg personligt også synes er nødvendigt hvis ikke det hele skal blive for ferskt.
Opskriften er til 16 mennesker til en buffet, så jeg tilpassede den lidt. Der er trods alt grænser for, hvor mange kikærter jeg orker at tygge mig igennem.
Mens kikærterne kogte (en stor portion så jeg også kunne smide nogle i fryseren), snittede jeg 1 rødløg i tynde både, 2 fed hvidløg i skiver, 2 forårsløg og 1 grøn chili.
Alle løgene kom på en pande med olie og blev stegt møre. Tidsidst hældte jeg en god slat balsamico (2-3 spsk) over og lod det koge ind omkring løgene. De lune løg blev blandet med de varme kikærter. Mens det kølede lidt hakkede jeg en god portion persille, koriander og mynte der efterfølgen kom ned i salaten, der også blev smagt til med salt, peber og citronsaft. Prikken over i'et var en god gedefeta - og værsgo.
kikærtesalat


Note: Det er en rigtig god måde at bruge kikærter på og løgene bidrager med gode sødme og syrlighed.
Selve kogebogen har mange opskrifter jeg aldrig kommer til at lave, men jeg har tidligere anvendt kogebogen der har mange gode, omend lidt omstændige, opskrifter på god, velsmagende mad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar